Okul döneminde ebeveynlerin en çok zorladıkları konu ödev konusudur. Her çocuğun öğrenme hızı ve stilinin farklıdır. Bu nedenle ebeveynlerin ders ve ödevlerle ilgili çocuğa verecekleri destekler de değişkenlik gösterir.
Çocukların ödevlerini bir yetişkin desteği olmaksızın yapabilmeleri önemli ve zamana ihtiyaç duyulan bir kazanımdır ancak bunun bir anda gerçekleşemeyeceği, anne ve babanın desteğini kademeli olarak azaltıyor oluşunun çocuğa yavaş yavaş sorumluk bilincini kazandırmaya yarayacağı unutmamalıdır. Her çocuğun öğrenme hız ve stili farklıdır. Dolayısı ile her çocuk için okul ders ve ödevleri ile ilgili aileler içerisinde izlenecek yol da farklılaşmaktadır. Ancak ilkokul yılları sonlanana dek sistemli desteğin sürüyor olması normal ve gereklidir. Çünkü bu yaşlarda çocukların gerçek performanslarını zamanı kullanma becerisi, görev bilinci, önemli olan uyarana odaklanma gibi süreçler temelden etkilemektedir.
Çocuklara Zamanı Nasıl Kullanacaklarına Dair Yol Gösterin ve Örnek Olun
Çocuklara zamanı nasıl kullanacakları yani planlama ve organizasyon yapabilmeleri ya da sorumluluklarını yerine getirmeleri bir yetişkinin model oluşu ve yol gösterişi dahilinde olabilmektedir. Kimi çocuklar ödevlerinin olduğu, tamamlamaları gerektiği bilincinde olabiliyor ve ödev-oyun dengesini dahi ayarlayabiliyorlar. Fakat kimi çocuklarsa ya ödevlerinin olduğunu saklıyor ya da ödevi not almayı daha okulda unutuyor ve evde ödeve başlamak istemiyor, başladıklarında bitiremiyorlar. Bu gibi zorlukların altında kimi zaman öğrenme performansı ya da dikkat ve hareketlilik gibi sebepler yatarken kimi zaman da aile içi ilişkiler bu sürecin zorlu geçmesine sebep olabiliyor.
Çocuklar Neden Evde Ödev Yapmak İstemez?
Çocukların evde ödev yapmak istememelerinin bazı nedenleri...
Çocuk ile okul sonrası evde ilk karşılamada sorulan ilk sorunun ‘Ödev’ ile ilgili oluşu.
Ödev yapılırken sürekli çocuğun yanı başında durmak.
Çalışma zamanını doğru ve işlevsel ayarlaması için çocuğa yardım etmemek. (Oyuna vakit kalmayacak ya da karnı aç ve dinlenmemişken ödeve oturması ya da uzun ödevlerde mola vermemesi.)
Ödev ile ilgili sürekli eleştiride bulunmak.
Özellikle ilkokul 1-2-3 öğrencilerinin yazıları ile ilgili sürekli düzeltmeler yapmak, yaptıklarını bir türlü beğenmeyip, silmek ve yeniden yazmalarını beklemek.
Çocuğun neyi anlamadığını anlamamak ve yapmadığı için ‘Tembel’ etiketini yapıştırmak.
Ödev yapıldığında ödül, yapılmadığında ceza vermek.
Ödev ve okul ile hiç ilgilenmemek.
Okulda dersleri anlamada güçlük çekmesi.
Öğretmenin söylediklerini sonuna kadar dinleyememesi.
Masa başında uzun saatler oturamaması gibi ilişkisel ya da yapısal sebepler bu şekilde örneklendirilebilir.
Çocuğa Ödev Yapma Sorumluluğu Nasıl Kazandırılır?
Ödevlerin ciddi anlamda çocuğunuza ağır geldiğini, onun zorlandığını düşünüyorsanız ilk önce okul yetkilileri sonrasında da bir uzmandan görüş almanız yararlı olabilir. Belki çocuğunuz için daha işlevsel bir çalışma planı gerekmekte belki de kendisine daha uygun bir eğitim sistemine yönlendirilmesi gerekmektedir.
Önemli Hatırlatma
Bu içerik ilgili uzman danışman tarafından izleyicilerimizi bilgilendirme amaçlı
hazırlanmıştır. Kendinizin veya çocuğunuzun sağlığı ile ilgili her konuda, bir tıp
doktoruna veya çocuk eğitimi ve psikolojisi alanında çalışan uzmanlara danışmanızı tavsiye
ederiz.