Verimli Ders Çalışma Yöntemleri
2 Kasım 2023
Sınav ve ders başarısının sırrı amaca yönelik ve planlı çalışmaktır. Verimli çalışma konusunda verilen tavsiyelerle çocuğunuza rehberlik edebilirsiniz.
2 Kasım 2023
Sınav ve ders başarısının sırrı amaca yönelik ve planlı çalışmaktır. Verimli çalışma konusunda verilen tavsiyelerle çocuğunuza rehberlik edebilirsiniz.
TRT Çocuk
Öğrenme her bireyde farklı gerçekleşir. Bazı çocuklar dinlediklerini işitsel olarak hemen öğrenir, bazılarının görsel hafızası daha iyidir ve gördüklerini unutmaz. Bazı çocuklar da kendi yazdıklarından daha iyi öğrenir, not alıp özet çıkarak çalışır. Çocuğunuzun hangi yönteme daha yatkın olduğunu gözlemledikten sonra, gereken noktalara özen göstererek onu destekleyebilirsiniz.
Ders çalışırken ilk olarak amaç belirlenmeli ve buna göre hareket edilmeli. Kısa ve uzun vadeli gerçekleştirilecek amaçlar olarak ayırabilirsiniz.
Ders çalışmaya nereden başlanacağı, hangi derse ne zaman ve ne kadar vakit ayrılacağı, mola süreleri planlama için önemlidir. Çocuğun zayıf olduğu konu ve dersler de göz önünde bulundurularak zaman planlaması yapılması önemlidir. Günlük, haftalık, aylık planlamalar yapmak çalışmalarda büyük bir kolaylık sağlar.
Hangi derse ya da konuya ne kadar süre ayrılacağı ilgi, zorluk, öğrenme hızına göre belirlenebilir.
Verimli bir çalışma için uykusuzluk, ağrı, yorgunluk, kaygı, dikkati dağıtacak sesler ya da görseller (müzik, tv, poster), uzun süre müzik dinlemek, uzun süre bireyler izlemek, açlık veya aşırı tokluk, yoğun olumsuz duygular, normalin üstündeki fiziksel şartlar (çok sıcak, soğuk, karanlık) gibi durumların giderilmesi önemlidir.
Uzun saatler ders çalışılmasına rağmen başarısız olunuyorsa bundan vazgeçilmeli. Kısa süreli ve sık sık çalışmak daha yararlıdır. Örneğin; 45 dakikalık çalışmanın ardından 15 dakika mola vermek dağılan dikkatin toparlanmasına ve daha verimli çalışılmasına yardımcı olur. Aralıklı ders çalışma yöntemi olarak
Toplu, düzenli, az detay bulunan, ortalama ısı ve ışık kaynağına sahip olan, gürültüden uzak, dikkat dağıtacak görseller veya eşyalar bulunmayan bir çalışma ortamı daha verimli olur. Uzanarak çalışmak dikkati toplamayı zorlaştırdığı için tavsiye edilmez.
Çalıştıktan sonra konuyu en iyi pekiştirme yöntemi alıştırma yapmak ve soru çözmektir. Daha fazla soru stili görmeyi, konudaki eksikleri fark etmeyi sağlar. Tekrar yapıldıktan sonra hatalı sorulara tekrar yanıtlanmalı, yine yanlış cevaplanıyorsa öğretmenden destek alınmalıdır.
Derslerde konuyu önceden gözden geçirmek, konu hakkında bilgi edinmek dersi anlamayı kolaylaştırır. Bu durum derse katılımı artıracağı için bilgiler daha kalıcı hale gelir.
Ders dinlerken ya da çalışırken önemli bilgileri not almak bilginin kalıcılığını arttırır. Renkli kalem kullanmak, şekil, grafik veya görsellerden yararlanmak notun düzenli olmasını ve daha iyi öğrenilmesini sağlayabilir.
Zamanla ve yeni konular öğrenildikçe eski bilgiler unutulabilir. Önceden öğrenilen bilgileri unutmamak için aralıklı olarak tekrarlar yapmak gerekir. Ayrıca yapılan bu tekrarlar sınavlarda kolaylık sağlar.
Televizyon, bilgisayar, özellikle de telefonun bulunduğu bir ortamda olmak çalışmanın verimini azaltır. Ders çalışırken ara ara telefona bakmak, mesaj okumak ya da yazmak, sosyal medya bildirimlerine bakmak sık yapılan hatalardır. Ders çalışma süresi içerisinde teknolojiyle hiçbir bağlantı kurulmamalı, akıllı cihazlar odanın dışına çıkarılmalı ve bunun için mola vakti kullanılmalıdır.
Bu içerik ilgili uzman danışman tarafından izleyicilerimizi bilgilendirme amaçlı hazırlanmıştır. Kendinizin veya çocuğunuzun sağlığı ile ilgili her konuda, bir tıp doktoruna veya çocuk eğitimi ve psikolojisi alanında çalışan uzmanlara danışmanızı tavsiye ederiz.